Kirkelige handlinger

Vi oplever alle tider i vores liv, hvor vi går fra en livssituation til en anden. Det kan være fra barn til voksen, fra en til to, eller når en lille ny er født. Som kirke vandrer vi sammen gennem livet, og nogle milepæle er større end andre såsom dåb, bryllup og begravelse.  Kontakt kirkens reception, hvis du har spørgsmål.

 

Barnevelsignelse

Når et nyt liv begynder, fejrer vi det med barnsvelsignelse. På denne måde ønsker vi som menighed at støtte barnet og familien. Velsignelsen finder sted i Markus Evangeliet kapitel 10, hvor Jesus siger: "Lad de små børn komme til mig, forhindre dem ikke, for Guds rige er deres." Og han tog dem i hånden og lagde hænderne på dem og velsignede dem.
Vi ved, at det er en stor dag for familierne, og vi ønsker også at gøre det til en stor dag i kirken! Sammen med familierne ønsker vi på gudstjenesterne at fejrer børnene og støtte op om forældrene.
Du kan læse mere om barnevelsignelse her.

 
 
Frikirkelig konfirmation

Alle 7. og 8. klasse teenagere tilbydes Frikirkelig konfirmationsundervisning i Kirken i Kulturcenteret. 
Frikirkelig Konfirmation er en pendant til den traditionelle konfirmation. Vi konfirmerer ikke på baggrund af barnedåben, men vi giver derimod gennem undervisningen en masse spændende og brugbar viden om Biblen. 

Du kan læse mer om frikirkelig konfirmation her.

 

Dåb

Dåben er en af de mest centrale begivenheder i det kristnes liv. I Bibelen siger Jesus at hvis man tror på ham, skal man lade sig døbe. For den enkelte er dåben både en personlig og en offentlig begivenhed. Dåben er en personlig beslutning, hvor man vælger at leve et liv med Jesus Kristus som centrum. Men dåben er også en offentlig markering af ens tro over for sig selv, sine nærmeste og resten af menigheden.
 

Du kan læse mere om dåb her.

 
BRYLLUP

Hvis du ønsker at blive gift i Kirken i Kulturcenteret, vil vi som kirke gøre alt, hvad vi kan for at gøre det til en vidunderlig dag. Vi er tilgængelige med vejledning og hjælp til, hvordan vielsen kan tilpasses og udtrykke det, I ønsker.
Vi har ingen påstand om, at vielsesceremonien finder sted på kirkens faciliteter. Kirken har både større og mindre rum, der kan indrettes individuelt og faciliteter til reception eller fest.
Som kirke lægger vi vægt på at give brudeparret de bedste forudsætninger for et langt og godt ægteskab. Vi tilbyder derfor brudeparret ægteskabsrådgivning før brylluppet, hvilket er en god investering i ægteskabet.

Praktisk information
Før bryllupsceremoni møder brudeparret kirkens bryllupskoordinator, som giver kontakt til præsten. Bryllupskoordinatoren gennemgår de praktiske formaliteter omkring brylluppet og er din faste kontaktperson og hjælper dig med det formelle papirarbejde. Husk, jo tidligere du kontakter os, jo bedre muligheder har vi for at hjælpe dig.
Hvis du har spørgsmål om bryllupper, bedes du kontakte kirkens reception, som vil introducere dig til kirkens bryllupskoordinator.

 
BEGRAVELSE

Når en af ​​vores kære går bort, vil der naturligvis komme en række spørgsmål op. "Hvorfor?" og "Hvad nu?". Svarene er ofte fattige i en sådan situation, men det vigtigste er, at ingen skal stå alene efter en død. Derfor vil vi som en kirke give omsorg og støtte.
Når man har mistet en pårørende, er der mulighed for at få en samtale med en af ​​kirkens præster. I samtalen er der plads til både det praktiske om salmer og begravelse, men også det følelsesmæssige og åndelige. Her er det vigtigt ikke at finde alle svarene, men at stille alle spørgsmålene.
Begravelsesceremoni kan holdes i vores lokaler eller i kapellet på kirkegården, hvor den afdøde begraves. Har du spørgsmål eller ønsker en samtale med en af ​​kirkens præster, bedes du kontakte kirkens reception eller en af ​​kirkens præster.

 

Nadver

Nadveren bliver i Matthæusevangeliet indstiftet af Jesus på aftenen for hans tilfangetagelse. Gennem nadveren mindes menigheden sammen Jesus’ lidelse og død på korset. Når menighedstjeneren bryder brødet, symboliserer det, hvordan Jesus’ legeme også blev ødelagt eller ’brudt’. På samme måde symboliserer vinen Jesus’ blod.

Korsfæstelsen er en afgørende begivenhed i det nye testamente, fordi den er grundlaget for syndsforladelsen. Derfor er nadveren en vigtig del af menighedslivet, fordi den er en fælles fejring af Jesus’ offer.  

I Kirken i Kulturcenteret fejrer vi nadver til gudstjenesten en gang om måneden. Alle inviteres til at komme frem og deltage i nadveren. Man modtager et lille stykke brød og et lille glas druesaft uden alkohol. Bagefter er der mulighed for at modtage en kort velsignelsesbøn – det vil sige at en frivillig fra kirken beder en kort, personligt formuleret bøn om Guds velsignelse for dig.

Nadver kan også foregå i mindre forsamlinger, f.eks. i kirkens livsgrupper, som mødes privat.