10. jun 2021

Familielejr skal hjælpe børn med at knytte bånd for livet

TILMELD DIG OG DIN FAMILIE TIL FAMILIELEJR HER

Skrevet af Mette Schwartz
God tid, nærhed og fællesskab er et perfekt match, når vi skal lære hinanden bedre at kende. Det er netop hensigten med Katsj familielejr fra den 20. - 22. august på Hvidekilde Lejrcenter.

“Vi ønsker at give børnene venner for livet og samtidig føre samtaler med de voksne om livet med troen i hverdagen og give dem åndelige værktøjer med hjem.”
Sådan lyder det fra Hanne og Ruben Holmgreen Falk. De er friviligt lederpar og medinitiativtager til kirkens familiegrupper under Katsj, og står nu også for at arrangere Katsj familielejr på Hvidekilde Lejrcenter i weekenden den 20. - 22. august.

Vi hjælper børnene med at genopdage hinanden
“Vi har brug for at blive rystet godt og grundigt sammen efter en corona nedlukning, hvor flere børn og familier ikke har deltaget i Katsj aktiviteter,” fortæller Ruben og Hanne supplerer: “Vi ønsker at hjælpe børnene til at genopdage hinanden og Katsj fællesskabet, så de igen føler sig hjemme og glæder sig til børnekirke med deres venner.”
Ifølge Hanne og Ruben voksede passionen for arbejdet med børnefamilier især frem i deres tid som ledende præstepar i Pinsekirken Bornholm, hvor de var fra 2005 og 10 år frem. Selv har de fire børn. To af dem er plejebørn.
“Vi oplevede et stort behov for fællesskab og byggede sociale relationer med børnefamilier. Alt hvad der kunne fejres blev fejret. Grill, påske og nytårsaften. Alt benyttede vi til at samles og spise sammen. Det hele blev kombineret med samtaler om tro og førte til en ny vækst i kirken,” fortæller Hanne.

Bålhygge under corona nedlukning
Under corona nedlukningen har familiegrupperne under Katsj været samlet til bålhygge ved naturcenteret i Herstedhøje til familietræf. Her har Hanne og Ruben samarbejdet med Anne Mette og Henrik Badsted, som er inkarneret friluftsmennesker og elsker udendørsaktiviteter. De er medinitiativtager på familiegrupper under Katsj og står også for aktiviteterne på Katsj familielejr.
“Vi har haft nogle vidunderlige samlinger i vinter ved bålpladsen i Herstedhøje, som er overdækket. Men det var godt nok også koldt indimellem, hvor vi sad og frøs i slud og regn ved et stort bål. Nogen gange måtte vi sidde i to gange to timer, fordi der var forsamlingsforbund, som skulle overholdes,” griner Hanne og Ruben tilføjer: “Vi måtte tage presenninger med til at holde vinden ude. Men det var så hyggeligt, og folk kom cyklende indefra København.”
Nu glæder Hanne og Ruben sig til, at familierne kan nyde sommervarmen og lave aktiviteter på familielejren. De mindes selv, hvordan de som børn netop knyttede særlige venskaber med andre på sommerlejre.