12. okt 2017

Carl Holst prædiker i kirken i kulturcenteret på Nørrebro

Reformationsmottoet ”nåde alene” er emnet, når Carl Holst prædiker i Kirken i Kulturcenteret på Drejervej på søndag den 15. oktober.

Kirken i Kulturcenteret på Drejervej, har inviteret medlem af Folketinget, tidligere forsvarsminister, Carl Holst (V) til at prædike som et led i fejringen af reformationens 500-årsjubilæum. Det sker på søndag den 15. oktober klokken 10.30, hvor Carl Holst ud fra et grundtvigsk perspektiv skal tale om reformationsmottoet, sola gratia, som betyder nåde alene.

Alle fem søndage i oktober fejrer kirken jubilæet, idet formiddagsgudstjenesterne har reformationens fem solaer som emne. Sola er latin og betyder alene, og de fem solaer udtrykker kernen i reformationen: Skriften alene, Jesus alene, nåde alene, tro alene og Gud alene æren.

Når kirken har bedt Carl Holst belyse en del af reformationen i et grundtvigsk perspektiv, skyldes det, at Holst er født og opvokset i grundtvigland – nærmere bestemt Rødding, hvor hans far var lærer på Danmarks første folkehøjskole, Rødding Højskole, som blev oprettet på initiativ af Grundtvig. Carl Holst har dermed fået det grundtvigske ind med modermælken.

Vi glæder os meget til at høre, hvilke vinkler Carl Holst har på emnet, siger ledende præst i kirken, Jarle Tangstad.
- Ofte får man kastet lys over nye sider af et velkendt, kirkeligt begreb, når man hører folk fra forskellige dele af samfundet reflektere over det. Det forventer jeg, at vi også kommer til at opleve med Carl Holst.