12. jan 2018

GÅ UD!

21 DAGE MED BØN - GÅ UD! 

“Det fattigste menneske, er ikke den uden indtægt eller uden mad på bordet. Det fattigste menneske er den som ikke har nogen, der beder for dem!” 

Mandag – fredag kl. 16.00 – 17.30 går vi ud på gaderne og beder.
Kl. 16.00 er der undervisning/introduktion og vejledning i ”at gå ud”! Områderne for vores indsats vil være kortlagt. To og to vælger man sit område og ”går ud”. Man kan også vælge at blive tilbage for at bede.

Vores kirke ligger i et spændende område af København. Det er sjældent at der går mere end nogle dage, uden at vores bydel NordVest og Nørrebro er i mediernes søgelys. 

Men vidste du, at Gud længe har haft NV og Nørrebro i hans søgelys? 
Hver eneste person, kvinde, mand, barn, ung. Alle er enormt værdifulde for Gud, og derfor er de det også for os, uanset, hudfarve eller religion. 

Fælles for os alle, er at vi bruger gaderne vi bor på, for at komme fra et sted til et andet. Mennesker du møder på gaden er på vej et sted hen. Overordnet, er det ikke sikkert at mennesker ved hvilken retning deres liv tager. Derfor kan du møde masser af mennesker som ser målrettede ud, men ikke har nogen retning i livet. Mange kan føle sig lost. 

I 21 dage med bøn, vil du få lov at opleve at bøn, ikke kun er lønkammer bøn, eller kirkebøn. Bøn kan tages ud på gaden, ind på arbejdspladsen, ind i undervisnings institutionerne. For den kristne, behøver ikke et bedetæppe, en kippa, kirkerum eller en bestemt stemning, for at kunne bede. 

Bare tænk på, de gange du har bedt, for situationer i det offentlige rum, oftest sikkert, bønner for dig selv, eller dine allernærmeste. Det er både godt og rigtigt. Prøv at overvej, hvordan du bad i de situationer? 

Du gjorde det måske på cyklen? Du gjorde det måske i bussen, toget, på dit arbejde, på indkøb og ja, måske på toilettet! - Situationens alvor, krævede din bøn, og derfor valgte du at gøre det. 

I din bøn på gaden vil Gud bruge dig til at forbinde det du ser med hans vilje. 
Jesus siger: “Luk jeres øjne op, se ud over markerne, de er hvide til høst.” Johannes Evangeliet 4.35 

Du ser bedst de behov mennesker har, de udfordringer et nabolag har, ved at møde mennesker og ved at færdes i det miljø de færdes i. Så gå en tur, luk øjnene op, og se, bliv inspireret til at bede. 

Du kan vælge at mene at det du får øje på er ren tilfældighed, eller du kan spørge Gud: “Lad mine øjne se, det som du har hjerte for, så jeg kan bede din vilje ske på jorden som den sker i himlen.” Og så lade det du ser, inspirerer dig i din bøn. 

Hvad mon Gud viser dig du kan bede for på din vej, når du møder: 
skoleklassen i toget, den hjemløse, romaerne omkring Nørrebro St. , den muslimske kvinde og hendes børn, familiefaren på vej hjem med børn fra børnehaven, den ældre kvinde, den handicappede? 

Det kan meget vel, være, at det er første gang i deres liv, at nogen beder for dem. Og nej, her taler vi ikke om håndspålæggelse, men om velsignelsesbønner, og bønner inspireret af Helligånden i situationen. 

Jesus siger til disciplene: “Åben øjnene og se at markerne er hvide til høst.” Selv for dem, var der ting som var lige for øjnene af dem, som de ikke kunne se, fordi de ikke så med Jesu øjne på deres omgivelser.

image